Saturday, November 28, 2009

Pudar

Semangat yang pudar

Pagi ini saya bangun tidur dengan rasa gelisah dan serba tak kena. Tiba-tiba terfikir adakah berbaloi perjuangan ini? Perjuangan yang mengambil masa sekurang-kurangnya 3 tahun ini. Perjuangan yang belum pasti penghujungnya. Perjuangan yang penuh dengan ranjau. Perjuangan yang rumit dan mencabar. Perjuangan bergelumang dengan emosi pada setiap ketika. Perjuangan yang menuntut pengorbanan bukan hanya dari diri sendiri tapi melibatkan orang-orang tersayang yang terpaksa ditinggalkan ditanah air--suami, emak dan ayah, emak dan ayah mertua, adik beradik dan keluarga.

Ya Allah, aku serahkan kepadaMu. Semoga Kau mudahkan urusan PHD ini. Semoga hasilnya nanti menggembirakan dan dapat dimanafaatkan khususnya oleh mereka yang telah berkorban untuk perjuangan ini. Lindungilah dan berkatilah mereka!!

Terima kasih abang, emak dan ayah, mertua dan keluarga - atas doa yang tak pernah putus.

Nak kongsi tips ini (dari seorang sahabat yang sedang buat PHD juga);

" Ya Muqallibal Quluub, Thabbit Qulubana 'ala Diinika Wa 'ala Tho'atika" (Wahai Tuhan yang membolak balikkan hati, tetapkanlah hati kami di atas jalan agamaMu dan jalan mentaatiMu).

Selalukan baca insyaAllah Allah akan bantu. saya suka baca setiap kali lepas solat. sebab hati kita Allah yg pegang, kalo nak berubah pun Allah yang tentukan, nak senang hati, susah hati, sedih ke dsbg semua Allah tentukan. mudah2an Allah bantu dan ada manfaat utk akak.

2 comments:

  1. “Rabbil-Yasiir, Walatu-asiir”

    ReplyDelete
  2. Salam and Hi Mun, yup I know what you mean when you say all these,but I know you can do it! Go Mun, as K puziah says - tersukan perjuangan...k win

    ReplyDelete